- venkovní výstava v Arkádách ke 170. výročí příjezdu prvního vlaku do Opavy
- bez vstupného
Parostrojní železnice byla v minulosti jednoznačně hybatelem ekonomického úspěchu. Postupně se utvářející železniční síť určoval vedle postoje státu k tomuto způsobu dopravy také průmysl, geopolitické okolnosti a později i konkurence. Pokroku bylo třeba jít naproti. První tratí, která Opavu napojila na vznikající železniční síť, byla 28 km dlouhá odbočná větev Severní dráhy císaře Ferdinanda, budovaná tehdy z iniciativy společenství bankéřů v čele se svobodným pánem von Rothschild. V říjnu roku 1855 došlo k testu kolejí a od 17. prosince byly do Opavy a z ní vypravovány pravidelné vlakové spoje. Napojení na dráhu zásadním způsobem změnilo ráz města. Rychlost a pohodlí přepravy se s dostavníky nedaly srovnávat. Co se dříve počítalo na dny, se od nynějška měřilo na hodiny. Inu, pokrok, dámy a pánové!
